Bijlage 2. Verslag huwelijksreis gemaakt door Severinus Scholtens 2 juni 1911 Met zijn vieren op reis. Herman, Severinus, Catrien en Tecla Dames van Gezelschap Vrijdagmiddag vertrek Groningen, doorgestoomd tot Aken, via Arnhem, Maastricht. Aankomst Aken ’s avonds 9 uur. Hotel Keizershof. Flink gedineerd, gedronken op een plezierige reis. Toen het slaapmutsje op. Zaterdagmorgen een rijtoertje door de stad. De Dom en het Rathhaus, trotsche oude gebouwen. Hierna op de wallen tot op den Lansberg 260 meter hoog, een prachtig uitzicht over stad en dal. Terug een hevig onweer met stortregen, het kapje werd opgezet, de pasagiers bleven droog. De Dames medelijden met den koetsier welke doornat ons thuisbracht. Een flinke fooi, danke schön en ook deze was tevreden. Automaat! Wat opgefrischt, diné en 4.40 op reis naar Keulen. Een mooi uitzicht in den trein, een heuvelachtige streek, eenige tunnels gepasseerd, aankomst Keulen ’s avonds 7 uur. Een ontzettend grootsch gezicht. De Dom verheft sijne torens statig en het midden der stad. Het “Deutscheshaus” had de eer ons als gast op te nemen. Opgefrischt, Automaat, toen nog een ritje per elektrische naar Flora, een concerthuis met mooie tuin, hier een glaasje gedronken onder de laatste tonen der muziek, toen terug om te rusten. Zondagmorgen. Pinksteren om 11 uur naar de Dom, een deutsche singmis met een deutsch preekje. Toen de Dom bezichtigd ontzettend schoon verheven bouwkunst. Hierna een bezoek aan de zoologisch garten, een heel aardige dierentuin, vergeleken bij de Artis vam A.dam, minder in rang. Automaat! Na het diner een uitstapje per elektrische naar Köningfort, een uitspanningsoord buiten de stad. Veel deftig publiek. Hier werd dan ook een deftige wandeling gemaakt door het bosch. Toen terug, Automaat! Nog even naar Flora, de prachtige tuin in ’t donker bezichtigd, nog even een kijkje genomen in de indenabijheid gelegene Spielgarten, een glij en vliegtochtje gemaakt, het betooverd kasteel of sauberhaus bezocht, een huis vol gevaren en spoken. Wij kwamen met de schrik vrij en zochten spoedig onze slaapgelegenheid op. Wel te rusten. Keulen bij nacht rumoerig. Maandag 2de Pinksterdag Nogmaals in de Dom. Zingmis met deutsch preekje. De preek niet best verstaanbaar, wij wilden het echter wel geleuven en dachten rustig na en overwogen de ernst des levens. Na de mis nog 10 minuten tijd voor den trein. Vlug per auto de koffers van ’t Hotel, plaatsbewijzen genomen en voort ging het per snelzug naar Frankfort. over Mainz langs de Rijn, een schoone afwisseling in natuurschoon. Tot Mainz gelegenheid om te dineeren, hiervan werd gebruik gemaakt. Zo ging er geen tijd verloren. Alles hiervoor keurig ingericht, ook hier druivennat liet zich hier goed smaken. Te Mainz werden de restauratiewagon afgehaakt. Wie zijn hoofddeksel bij toeval vergeet in deze wagon kan ze later opvisschen in den schoonen Rijn. Aankomst Frankfort ’s avonds 6 uur. Hotel opgezocht, Schwiebelhotel, wat opgefrischt- Automaat!- en toen een rijtoertje door de schöne stad Frankfort, beroemd ook om zijn leberwurst. Hier werd het ook bekaaid door de eigenaardige oude gevels, rijk geschilderd en met kunst bewerkt. Een eenig schoon gezicht, voor oudheidskenners een lustoord. Rijk gebouwde huizen bewoond door millionairs vormden heelen straten. Automaat! ’s Avonds nog een kijkje genomen in de stadsschouwburg of operagebouw, waar juist een  uitvoering werd gegeven. Na een uurtje van genot/ mooie rijke costuums elegante uitvoering. Ons Hotel weer opgezocht om te rusten tot den dag van morgen, welke veel te genieten beloofde. Dinsdagmorgen, na een flink ontbijt met Automaat! Nogmaals een rijtoertje door de stad. De Dom, Het Rathhaus en het Keizershof bezichtigd. Het hof waar de keizers gekroond worden. Hier mochten we alleen maar met galla schoenen binnenkomen. Toen naar de Palmgarten. Een groote tuin, veel vreemde planten, bloemen, boomen, prachtige palmen, groote bloemenhof en schoone tuin met waterfonteintjes en rotspartijen, een schoon geheel, te veel om te beschrijven. ’s Middags per auto naar her Rathhaus om te dineeren. Nog eens Automaat! ’s Avonds om 9 uur per snelzug naar Coblenz Standbeeld van keizer Wilhelm Hotel Metropol. Zeer net Hotel. Mooie stad (ook Automaat!) gelegen aan de Rijn. Woensdagmorgen na een rijtoertje door de stad- standbeeld keizer Wilhelm- per dampfschif naar Köningswinter. Onder ’t aanschouwen van een niet te beschrijven schoone natuur, werd gedineerd, het nuttige en onaangename ging hier samen. Het glaasje Niersteiner was hier juist te pas in het aanschouwen der schoone Rijn, te midden der wijnbouw. Oude ruines en sloten, berg en dal waartusschen verschillende bouwwerken, stad en dorpjes met witte geveltjes en torenspitsen, brachten de reizigers in verrukking.. Köningswinter werd aan wal gestopt 2 uur oponthoud. Terstond een rijtuig genomen en voort ging het weer. , bergop naar Drachenfelz, een 325 meter hooge berg. Een moeilijke tocht voor een voetganger. Een ontzaggelijke mooi gezicht in de verte bosch en dal, in de diepte de Rijn. Boven een oude ruine en een uitspanning, gelegenheid om eens op te streken, anzichten te koopen, photografeeren enz. Toen weer bergaf, een mooi ritje te midden bosch en rotsen - zie de Rijnkaart-. Weer ingestapt, per dampfschif tot Bonn. Prachtig uitzicht vooral de rechter oever. Bonn een mooie stad, niet veel tijd om 6 uur met de trein Keulen, Kleve, Nijmegen. Weer in het vaderland terug. Het land van vreemde smetten vrij. Dit kan men vooral weten in de Hotels in Duitschland, overal sterke schwiebelluft. ’s morgens weer terug naar huis. Om half acht Uithuizermeeden, De Krim. Wir kommen bald zurück!             Severinus- Tecla Herman- Catrien Bijlage 3. Over de aardappelmeelfabriek L’Esperance M. Hillenga schrijft erover in ‘Boerderijenboek Oude Groningse Veenkoloniën’, op pagina 380; Aardappelmeelfabriek L’Esperance. Op 26 augustus1898 werd de NV Aardappelmeelfabriek L’Esperance opgericht; de Koninklijke goedkeuring had op 4 augustus plaatsgevonden. Het doel van de vereniging was het stichten van een fabriek, om daarin de door de aandeelhouders en van derden aan te kopen aardappelen tot meel te verwerken en de producten verkregen door de bewerking te verkopen. Het grondkapitaal van de vereniging bedroeg 36.000 gulden, verdeeld over 12 aandelen van 3.000 gulden. De aandeelhouders waren: Josephus Geling (landbouwer te Borgercompagnie Muntendam), Bernardus Harmannus Steenhuis (landbouwer te Tripscompagnie Muntendam), Bernardus Johannus Geling (idem) en Hendrikus Geling (landbouwer te Sappemeer). Ze bezaten elk drie aandelen en namen dus deel voor 9.000 gulden. De fabriek werd niet tot de boerenfabrieken gerekend, hoewel alle aandeelhouders landbouwers waren. In het allereerste begin was er wel nauwe samenwerking met de pas opgerichte coöperatieve fabrieken. In 1912 was de capaciteit 8.000 hectoliter per week. De fabriek heeft zich, mede door zijn geringe capaciteit, niet kunnen handhaven. De productie werd in 1923 gestaakt en de fabriek werd kort daarna afgebroken. 3/3 Ga terug naar begin